[one_half last=”no” text_align=”text-align-left”]

Charlemagne Palestine
“Island Song”
1976
Video-Art

One of the strongest notions in modernity and postmodernity is the idea of confinement. The velocity sensation and the apparent mobility given by transportation are nothing but reminders of a non existent destination. We live the tragedy of the open air enclosure, as we live the tragedy of the must unlimited travels happening within four walls.

One of the fundational classics of video-art (and mainly of the big format video-art), Island Song (1976) shows the possibility, arbitrarily and almost accidentaly, of a converging space for the live performance and the documentary. Armed with a primitive video cam attached to his body, the artist drives a motorcycle on several roads in Hawaii, harmonizing at the same time his voice with the motor of the vehicle through vocal techniques learned from Pandit Pran Nath. The repetition of the phrase “gotta get outta here” is at once an endorsement of the meaning the author puts over the piece and a leitmotif close to the iterative forms of ritual.

www.charlemagnepalestine.org

[/one_half] [one_half last=”yes” text_align=”text-align-left”]

Una de las nociones más fuertes en la modernidad y la posmodernidad es la idea de confinamiento. La sensación de velocidad y la aparente movilidad dadas por el transporte no son sino recordatorios de la inexistencia de un destino. Vivimos la tragedia del encierro al aire libre, como vivimos la tragedia de que los viajes ilimitados suelan ocurrir encerrados entre cuatro paredes.

Uno de los clásicos fundacionales del video-arte (particularmente del video-arte de gran formato), Island Song (1976) plantea la posibilidad de un espacio en el que convergen, de manera arbitraria y casi accidental, el performance en vivo y el documental. Armado con una primitiva cámara de video adosada a su cuerpo, el artista recorre en motocicleta varios caminos de Hawaii, armonizando al mismo tiempo su voz con el motor del vehículo con técnicas vocales aprendidas como alumno de Pandit Pran Nath. La repetición de la frase “gotta get outta here” (“tengo que salir de aquí”) es al mismo tiempo una ratificación del sentido impuesto por el autor a la pieza y un leitmotiv que se acerca a las formas iterativas del ritual.

www.charlemagnepalestine.org

[/one_half]

 

 

The following two tabs change content below.
Soy un Artista Multidisciplinario. Me apasiona lo visual, las palabras y la música. Trato de tener algo de eso cada día de mi vida.

Latest posts by Daniel Iván (see all)